De week van 24 juli

Het leek vorige keer wel een cliffhanger, met het vooruitzicht van een bezoek aan de Ngorongoro krater. Dat wordt onze laatste game drive. Het uitzicht op de krater was al prachtig.

Maandag

Om 7 uur zitten we aan ons ontbijt, nog even wat eten. De koffers zijn gepakt en als deze achter in de auto liggen, kunnen we op weg naar de krater. Ondanks mijn hoogtevrees valt het rijden langs de kraterrand me erg mee. Weinig diepe afgronden en als die er wel zijn, heb ik er dankzij mijn strategische zitplek niet zo’n last van. De weg de krater in loopt soms behoorlijk steil neer beneden. Maar het is eenrichtingsverkeer, dat is op die smalle weg erg fijn.

De wolken blijven lang hangen vandaag, ze hangen over de rand van de krater heen. Een mooi gezicht, alleen is het daardoor wel een wat donkere dag. Voor de neushoorn zelfs misschien wat te fris, dus we zijn benieuwd of we deze gaan zien. Maar zonder die neushoorn is er ook weer veel te ontdekken. We zien het wildebeest weer en komen flamingo’s tegen. De gazellen vinden we nog steeds prachtig. In de nijlpaardenpoel ontdekken we een klein nijlpaardje. En we komen langs een leeuwin met haar 2 kleintjes, die een wildebeest verorberen.

Als het bijna tijd wordt om naar Arusha te rijden, rijden we nog langs wat punten waar we mogelijk een neushoorn kunnen zien. En dan, op het allerlaatste moment, zien we deze dan echt. Het is redelijk ver weg, dus vastleggen op de foto is niet gelukt. Maar we hebben ze gezien. En dan is het vlug naar boven, want we moeten op tijd uit het park zijn. Anders rekenen ze gewoon weer een dag extra.

Het is nog een behoorlijk eindje naar boven en dan horen we plotseling een raar geluid onder de auto. Die wordt meteen aan de kant gezet en Sele kijkt wat er aan de hand is. De ijzeren band van de benzinetank is losgekomen, de tank hangt een heel stuk naar beneden. Maar met een stuk touw en een rubberen band weet hij dit vakkundig tijdelijk te repareren en kunnen we weer verder. Onderweg wordt nog even een second opinion gevraagd bij een garage langs de weg. Het ziet er prima uit en we kunnen door naar Arusha, waar we weer in hetzelfde hotel als tijdens onze eerste nacht in Tanzania logeren.

Dinsdag

Na een kort nachtje in het Green Mountain Hotel staan we al vroeg klaar voor vertrek naar het vliegveld. Om 8.45 uur vertrekt ons vliegtuig naar Zanzibar. Nou ja, vliegtuig, meer een vliegtuigje. Met propellers. Gelukkig is het maar iets meer dan een uur vliegen.

Sele brengt ons naar het vliegveld en daar nemen we afscheid van hem. Ik vind dat nog best lastig, je hebt toch een week samen doorgebracht en hij was echt een super fijne gids. Dus ja, ik moest wel even een traantje laten.

De vlucht verloopt soepel en voor we het weten staan we buiten het vliegveld en staat de auto klaar om ons naar ons hotel in Stone Town te brengen. Het Dhow Palace Hotel is een ontzettend mooi oud hotel met een mooie inrichting. Heerlijk om in rond te neuzen. De jongste spot al snel het zwembad en kan niet wachten om een duik te nemen.

In de middag lopen we rond in het centrum van de stad. Na de rust van de safari moet ik erg wennen aan die drukte. En iedereen wil van alles aan je verkopen. Wel leuk om weer wat rond te neuzen in allerlei winkels.

In de avond willen we eigenlijk gewoon in het hotel wat eten. Maar daar is verder niemand, dus toch maar de stad in. We komen terecht bij een restaurant aan zee. Een mooie plek. Jammer alleen dat we heel lang op ons eten moeten wachten. Maar goed, toch een leuke eerste dag in Stone Town

Woensdag

Het luieren op Zanzibar kan nog niet beginnen. Want vandaag worden we om 9 uur opgehaald voor een tocht met een bootje. Eerst naar Prison Island. Daar zien we de schildpadden die daar leven. Er zit een verhaal achter waarom ze daar zijn gekomen, ik geloof als een cadeau aan iemand, ik weet het niet meer precies. Nu zijn ze er vooral voor de toeristen, waar je ook wel je bedenkingen bij kan hebben. Het eiland is trouwens, ondanks de naam, nooit gebruikt als gevangenis, alhoewel die wel helemaal was afgebouwd.

Na Prison Island varen we door naar een grote zandbank, waar we in de oceaan kunnen zwemmen en waar we gaan lunchen. Overal staan een soort overkappingen, snel gebouwd met palen en een doek. Daaronder verzamelen we ons rond een tafeltje en krijgen we een lunch met heel veel vis. Ik eet dingen die ik nog nooit eerder op heb.

Ondertussen begint het wat meer te waaien en lijkt het me een goed moment om weer terug te varen. De oceaan is onstuimiger dan op de heenweg. De gids begint er spontaan van te zingen.

We komen veilig aan en na even wat bijkomen in het hotel, en een klein rondje shoppen, gaan we wat eten op de foodmarket. Ik vind dat altijd wel wat spannend, maar het eten smaakt goed. Er zijn veel toeristen, maar ook veel locals. En heel veel katten, waarvan we er wel een aantal mee naar huis willen nemen.

Na een ijsje gaan we terug naar het hotel, morgen gaan we door naar het volgende hotel op Zanzibar.

Donderdag

We kunnen de dag rustig beginnen, want we worden om 10 uur opgehaald voor onze laatste bestemming. Iets meer dan een uur rijden en we komen aan bij het relax-moment van onze vakantie. Heerlijk aan zee, met een mooi zwembad en niets op de planning.

Het is een super mooi resort, Zanzibar Queen Hotel. Fijne kamers, gezellig restaurant en een mooi zwembad. En dat allemaal met het geluid van de zee.

‘s Avonds kunnen we meteen aansluiten bij een African Bbq. Helaas niet met z’n vijven, want de middelste is niet helemaal fit en ligt via YouTube Bondi Rescue te kijken op haar kamer. Hopelijk voelt ze zich snel weer beter.

Vrijdag

Bij aankomst gisteren zagen we een bordje hangen met de aankondiging van yoga lessen in de ochtend. Unaniem werd bedacht dat dit wel iets voor mij was. Mijn dag vandaag begon dus met een confronterende yoga-les. De spieren kunnen wel wat oprekken gebruiken.

Maar dat was niet het enige op de planning vandaag, want met de oudste ging ik naar de spa voor een manicure. Nog nooit eerder gedaan, mijn handen zijn nu heerlijk zacht.

Een druk programma dus 😉 , om bij te komen hebben we de rest van de dag heerlijk op een bedje bij het zwembad gelegen. Ik schiet al lekker op in het laatste deel van De Zeven Zussen.

De middelste voelt zich inmiddels weer wat beter, we zijn weer compleet met het avondeten.

Zaterdag

Na de intensieve dagen van de safari en de drukte van Stone Town is het best lastig om helemaal niets te doen. Maar op de laatste volledige dag die we hier nog hebben, lijkt het dan toch te lukken. We liggen bij het zwembad, lezen wat en wandelen een keer over het strand. De dag sluiten we af in het restaurant, waar traditionele Afrikaanse muziek wordt gespeeld. Helaas weer met z’n vieren, want deze keer is de oudste niet helemaal fit.

Zondag

Met de jongste en de middelste begin ik de dag met een wandeling over het strand. Vandaag is de laatste dag, vanavond vliegen we weer naar Nederland. En dat is prima. We kijken terug op een prachtige vakantie, waar we veel hebben gezien en gedaan. Het is een mooi moment om naar huis te gaan.

Maar we hebben nog even, dus liggen we nog lekker aan het zwembad en lunchen in het restaurant. Dan moeten we er echt aan geloven. Nog even de laatste dingen inpakken en zorgen dat we om 5 uur klaar staan voor de rit naar het vliegveld.

Alles verloopt voorspoedig, we zijn op tijd op het vliegveld. Dan is het even wachten tot we aan boord mogen, het vliegtuig heeft wat vertraging, maar dan is het echt zover. We gaan Tanzania weer verlaten.

De reis heeft een diepe indruk achter gelaten. We hebben prachtige dingen gezien, veel moois meegemaakt. Ik vind het een chaotisch en druk land, maar het heeft toch wel een plekje in mijn hart veroverd. Ik kijk met een fijn gevoel terug op deze twee bijzondere weken.

Abonneer
Laat het weten als er
guest

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.