De ontdekking van Zuid-Limburg

Inmiddels heb ik al het één en ander van Nederland gezien, maar daar hoorde Zuid-Limburg nog niet echt bij. Natuurlijk was ik er al wel eerder geweest, alleen niet voor een wat langere periode. Een periode dat je de tijd hebt om eropuit te gaan en de omgeving te ontdekken. Want dat is wat we de afgelopen week hebben gedaan.

Natuurkampeerterrein Hoeve Krekelberg

Onze tent hebben we opgezet bij Hoeve Krekelberg, een natuurcamping in het plaatsje Schinnen. Een terrascamping, gelegen op een heuvel, met prachtige uitzichten. Het was dan ook heerlijk om ‘s ochtends wakker worden, met de zon op de tent (ok, dat was niet iedere dag zo, maar vaker dan verwacht) en dan de tent open te ritsen en te genieten van de omgeving.

Aan de wandel

Het genieten van de omgeving hebben we ook gedaan door veel te gaan wandelen. De camping was een mooi startpunt, via een poortje kom je meteen uit in het bos, waar je kunt kiezen uit verschillende richtingen. We ontdekten daar ook een kapel, maar dat was zeker niet de laatste. Ik vond het opvallend hoeveel kapelletjes en kruisbeelden je tegenkomt.

Onze tent met uitzicht
Zelfs op schuurtjes kom je een Maria-beeld tegen

Als je het vlakke land gewend bent, dan is het wandelen in Zuid-Limburg soms wel een uitdaging. De kuiten worden flink getraind met het heuvelachtige landschap. Het levert zulke prachtige vergezichten op, dat je dat al snel voor lief neemt. Ik moet bekennen dat ik kan genieten van een vlakke, in mijn ogen rustgevende, omgeving. Maar toch, dit Limburgse landschap is toch ook erg mooi. Je waant je af en toe in Frankrijk, het voelt zo niet-Nederlands.

Als je dan beseft dat het voor ons echt niet zo ver rijden is, dan lijkt het me voor de hand liggen dat we toch vaker naar Zuid-Limburg zullen gaan. Want er zijn vast nog veel meer paadjes te ontdekken, zoals hiernaast op de foto.

Sittard en Valkenburg

Naast het wandelen in de mooie natuur hebben we ook nog wat plaatsen in de omgeving bezocht. Ver hoeven we daar niet voor te rijden, met een kwartiertje zijn we in Sittard en ook Valkenburg is niet veel verder. Allebei niet zo’n grote plaatsen. In Sittard kunnen we even wat winkelen, wat inmiddels ook al weer een hele tijd geleden is, dus een beetje onwennig aanvoelt.

Op naar boven, met het trappetje of het paadje ernaast

En Valkenburg is vooral door de oude gebouwen een mooi stadje om te bezoeken. Helaas wel heel erg toeristisch, dat is te merken aan de vele restaurants en terrassen. Het is er ook redelijk druk, vandaar dat we er niet te lang blijven. Wel rijden we nog even de Cauberg op en zien de wielrenners zwoegen die naar boven proberen te fietsen.

Mergellandroute

Helemaal in Frankrijk voelde ik mij tijdens het rijden van de Mergellandroute. Het was niet alle dagen mooi weer, dus op een, wat betreft het weer, mindere dag stapten we in de auto en zagen we nog meer heuvelachtige landschappen. Nadat ik zo ongeveer 3 keer in korte tijd had gezegd dat het hier wel Frankrijk leek, werd van de achterbank het commentaar gegeven dat ze het nu wel wisten. Ik heb me de rest van de rit ingehouden, maar heb het nog vaak gedacht. Het was echt een prachtige route en door het wat regenachtige weer niet te druk op de weg.

Mooie vergezichten met dreigende wolken

Als ik zo terugkijk op onze korte week in Zuid-Limburg, dan kan ik alleen maar de conclusie trekken dat Zuid-Limburg voor mij een plek is om vaker naar toe te gaan. Want het is prachtig, het heeft een fijne sfeer en het is een stuk minder ver dan Frankrijk. 😉

Abonneer
Laat het weten als er
guest

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.