Gisteren reden we van Dijon weer naar huis, na bijna 2 weken Frankrijk. En die we bijna 2 weken geleden begonnen in Parijs.

De eerste dagen van onze vakantie brachten we voornamelijk door in een hop on-hop off bus. Met kinderen vind ik dat een handige manier om alle toeristische bezienswaardigheden te zien. Alles lopen is gewoon niet te doen en met 3 kinderen, waarvan de jongste 6, de drukke metro in, dat leek ons geen goed idee.

Ik was wel benieuwd naar Parijs. De eerste en laatste keer dat ik daar was is alweer bijna 20 jaar geleden. Samen met Joris bezocht ik de stad en weet ik dat vooral heel veel genoot van Montmartre en de mooie Sacré-Cœur. Bij de kinderen stond de Eiffeltoren hoog op het lijstje, de middelste deed zelfs afgelopen jaar haar spreekbeurt hierover, dus die mochten we zeker niet missen.

Maar jeetje, wat een drukte in Parijs. Van ons eerste bezoek kan ik me dat helemaal niet herinneren, maar deze keer overviel de drukte me echt. Daar kwam natuurlijk ook nog het warme weer bij, waardoor het nogal een drukkend geheel werd. In Nederland hadden we de tip al gekregen voor de Grande Galerie d’Elevolution. Een erg mooi natuurmuseum, waar het verloop van de dag wordt nagebootst. Je kunt daar even rustig gaan zitten, kijken naar de kleuren die veranderen en luisteren naar alle geluiden. Het was er heerlijk koel en lekker rustig.

We konden even bijtanken om ons vervolgens weer in de drukte te begeven, dus werd het weer hop on de bus en op weg naar Montmartre. Daar klommen we naar boven en konden mooi uitkijken over de stad om vervolgens door de straatjes te slenteren. En als je dan het drukke plein met alle schilders en tekenaars verlaat, dan valt het wel mee met de drukte. Maar dat is meteen ook een beetje het lastige van Parijs. Want als je de grote toeristische trekpleisters ontwijkt, kun je best wel wat rust vinden. Maar ja, je gaat toch naar Parijs om die wel te zien.

Na 2 hele dagen in Parijs was het dan ook fijn om op weg te gaan naar onze volgende bestemming, de camping in Zuid-Frankrijk. Rond half 6 ’s ochtends stapten we in de auto, de drukte op de Périphérique vermijdend. Zo konden we snel Parijs achter ons laten en hadden we voldoende tijd om onderweg al die indrukken verwerken. Want wat hadden we een hoop gezien de afgelopen dagen.

En wil je nog wat meer foto’s zien? De komende tijd komen er op mijn Instagram-account een aantal voorbij.